viernes, 7 de diciembre de 2012

Iñaki Alberdi: Bizitza osoa saria

 Iñaki  Alberdi artisauak 25 urte daramatza makilak egiteko artean murgilduta. Zurarekin lotura estua izan du betidanik, txiki-txikitatik aita eta anaia tailerrean ikusi baitzituen, zura emeki-emeki lantzeko ahaleginetan. Larogeigarren hamarkadan konturatu zen Iparraldean ez bezala, Bidasoaren alde honetan inork gutxik jarraitzen zuela makilak sortzeko usadioa, eta horrenbestez tradizio hori ia guztiz galduta zegoela. Orduan hasi zen lanean eta ordutik hona jo eta fuego aritu da lanean, eta, ahalegin horiei esker lortu du euskaldunen makila tradizionala, euskal kulturaren ikur zaharrenetako bat, ahanzturatik erreskatatzea.
Horregatik, aurten Arbasok berari “Bizitza osoa Saria” ematea erabaki zuen. Artetsu sarien galan agertu zen Iñaki, alabarekin, mizpirondo bezain liraina. Eta oholtzara igo zen bere eskua jasotzera. Orain tailerrean dauka, eta seguro norbaiten jakingura sortu duela.

¿Cómo recibió la noticia del premio?. 
No me lo esperaba para nada. Fue una sorpresa total, una sorpresa en todo caso muy bonita y agradable. Cuando te pones a trabajar nunca piensas en que nadie te va a reconocer y nadie te va a premiar, pero si ello significa un reconocimiento a tu trabajo bienvenido sea. Estoy muy contento. 
¿Cómo se siente al saberse recuperador de un elemento tan tradicional como es la euskal makila?. 
Nunca te paras a pensarlo. Con la crisis de los 80 en el taller del padre, nos pusimos a pensar en el futuro y como reciclarnos para seguir a flote. Entonces nos dimos cuenta que al otro lado del Bidasoa, nosotros somos de Irun, se estilaba mucho y había muchos elaboradores de euskal makila, algo que aquí no había. A mi no me gustaba la metalurgia que era a lo que me dedicaba pues estudié maestría industrial. Ví que este campo podría ser interesante y me puse a ello y hasta hoy. 
Pero mucho no tiene que ver su profesión original con esta a la que ha dedicado buena parte de su vida. 
Estas equivocada tienen mucho que ver y he aplicado muchas facetas como la soldadura, el tratamiento de elementos y demás a la fabricación de makilas que, siempre y en todo caso son artesanales. 
Makila euskaldunen bastoi tipikoa da, eta gizakia bezain zaharra da. Euskal makilaren inguruan hainbat errito ere sortu dira gure geografian. Hain zuzen ere Zuberoako eta Nafarroa Behereko ekialdeko euskaldunei zor diegu makilaren garapena, Prinioetako hegalean aurkitzen baitira makilak egiteko egur mota oparoena: mizpirondoa eta gaztainondoa, beste batzuen artean. Makila euskaldunon bastoi tradizionala da. Orain gutxi arte, Euskal Herriko jendearen janzkera tradizionalaren berezko osagarria izan da. Makila mizpirondo-zurezko bastoia da, malgua, begi askokoa eta gogorra, dotorea eta maitekiro landua, eta, jakina, eskuz egindakoa.

Tengo entendido que tienen sus bastones desde el Lehendakari hasta el Santo padre o el Rey de España. 
Sí, la verdad es que es un honor que tengan una de mis makilas, elaboradas con cariño, con precisión y con dedicación. 
¿No le dará pena dejar el negocio?. El año que viene se retira, si no tengo mal entendido. 
Me retiro, pero tengo el taller debajo de casa, así que no será raro que se me vea por aquí. De lo que estoy muy muy contento es de que sea mi hijo quien asuma el trabajo. De que haya relevo para el taller y para este oficio tan ancestral y que en mi caso me ha dado tanto. 
Zorionak Iñaki, merezi duzu-eta. 
Esker mila.

No hay comentarios:

Publicar un comentario